Tai Chi

Tai Chi

In onze sessies bieden we ontspanning, flexibiliteit en energie.

De 5 redenen waarom jij – ja jij ! – op dit moment Tai Chi zou moeten proberen

Jij bent oud.

Het stereotype dat tai chi alleen voor oudere volwassenen is, is onjuist, maar is gebaseerd op een sterke wetenschap over de gezondheidsvoordelen voor senioren. “Het heeft zeer goede voordelen voor die ziekten die meestal worden geassocieerd met oudere mensen,” zegt Huang. Bijvoorbeeld, een beoordeling in 2017 van 10 studies gepubliceerd in het Journal of the American Geriatrics Society heeft aangetoond dat tai chi het aantal valincidenten onder ouderen met wel 50 procent kan verminderen. Ander onderzoek heeft de praktijk gekoppeld aan een verhoogde immuniteit en verbeterd hersenvermogen bij ouderen, evenals verbeteringen in aandoeningen die op oudere leeftijd gebruikelijker zijn, zoals hoge bloeddruk, diabetes en osteoartritis.

Je bent jong.

Hoewel er maar weinig studies hebben gekeken naar de voordelen van tai chi voor gezonde, jonge bevolkingsgroepen, is er geen reden om aan te nemen dat de effecten niet zouden worden vertaald – met name als het gaat om de emotionele voordelen, zegt Peter Wayne, universitair hoofddocent Geneeskunde aan de Harvard Medical School en oprichter en directeur van het Tree of Life Tai Chi Center in Sommerville, Massachusetts. “Veel jonge mensen die zich aangetrokken voelen tot meditatie als een concept … kunnen gewoon niet stilzitten”, zegt hij. “Tai chi biedt meditatie of mindfulness op wielen.” Sommige scholen en gemeenschapsprogramma’s bieden tai chi aan voor kinderen, wat kan helpen met attention deficit hyperactivity disorder en zelfs geweldpreventie, suggereren kleine studies.

Je bent een atleet.

Professionele golfers, basketbalspelers en dansers hebben zich om goede reden tot tai chi gewend: het kan een goede training voor cross-training zijn om blessures te voorkomen en te herstellen, zegt Wayne, die co-auteur was van het boek ‘The Harvard Medical School Guide to Tai’ Chi. “” Deze nadruk op matiging en inspanning is impliciet in het yin yang-symbool van tai chi – je geeft het niet de hele tijd 120 procent, “zegt hij. Inderdaad, Huang is niet op de hoogte van enig onderzoek dat wijst op mogelijke schade. “Het is erg traag, heel zachtaardig – je kunt nauwelijks gewond raken.” Toch, als je het beschouwt als een behandeling voor een aandoening of verwonding, laat het dan eerst bij je dokter komen, zegt ze.

Je hebt een stemmingsboost nodig.

Probeer eens te voelen als je lang staat en je armen gestrekt zijn in een zegevierende pose richting de zon. Het is niet gemakkelijk, benadrukt Wayne, en zou kunnen helpen verklaren waarom tai chi voordelen heeft voor de geestelijke gezondheid. “De vormen die we nemen hebben een grote invloed op onze stemming,” zegt hij. Een gerandomiseerde studie van Chinees-Amerikaanse volwassenen met een milde tot matige depressie, bijvoorbeeld, wees uit dat een tai chi-programma van 12 weken de symptomen significant verbeterde, meer dan een educatieve interventie of helemaal geen. Zelfs sommige faciliteiten van de Veteran’s Health Administration gebruiken tai chi en andere integratieve therapieën in routinematige zorg voor veteranen met PTSS, depressie en andere aandoeningen.

Je hebt pijn.

Tai chi lijkt misschien te simpel, te oud, te niet-technisch om een ​​toereikende oplossing te zijn voor een probleem dat even gecompliceerd en doordringend is als chronische pijn. Maar het bewijsmateriaal stapelt zich op. Overweeg het een tijdje te proberen en ervaar zelf dat tai chi net zo, zo niet meer, effectief is bij de behandeling van fibromyalgie dan aerobe oefeningen. Ander onderzoek ondersteunt tai chi als een effectieve manier om verlichting te vinden van nek- en rugklachten, evenals artritis en de symptomen van de ziekte van Parkinson. Dergelijke lichaamsbeweginginterventies, zegt Wayne, “zijn niet alleen de vaststelling van de voet of schouder, het bewegingsbereik of de bloeddruk, maar ze lijken meer op een ecologische interventie waarbij … het hele systeem betrokken is.”

(Bron: Anna Medaris Miller, Staff Writer)

Aanbieder

Bij Tai Chi Tao Stichtse Vecht kan je in Maarssen, Amsterdam Utrecht en Breukelen groepslessen volgen. Daarnaast bestaat er ook de mogelijkheid voor individuele lessen.